kat. br. 52
Kleßheim
nakon 1700.
olovka, tuš, lavirani tuš; 346 x 469 mm
GZAS 65 fis 51
(s.g.) crnim tušem 51.
(d.g.) crvenom pisaljkom 118
tekst tušem: Prospect von dem Gebäude zu Kleßheimb, eine Stunde ausser Salzburg.
tekst crvenom pisaljkom: Alle Risse der Caroli Baromeÿ // Kürche, und der aufzug des // Kaÿserlichen stalls vor 600 Pferdt // fehlen
ETW:
(d.g.) TA: XVII.
(d.d.) de l’invention et de l’ordonnation de J. B. Fischers d’ Erlachen.
MNS:
trinaesti prikaz
(l.d.) Inventiret und erbauet durch J. B. Fischers v. Erlach.
(d.d.) de l’ invention et de l’ordonnation de J. B. Fischers d ‘ Erlachen
kat. br. 53
[Prvi projekt za Kleßheim]
nakon 1700.
olovka, tuš, lavirani tuš; 343 x 464 mm
GZAS 64 fis 50
(s.g.) crnim tušem 50.
tekst tušem: Erster Project von dem Schloß Schleßsheim. eine Stunde von Salzburg.
tekst crvenom pisaljkom: (nečitko) 20-21 fellen genaue project zum gantzen gabäu.
ETW:
nije objavljen
MNS:
nije objavljen
Među najzanimljivijim Fischerovim projektima Aurenhammer navodi osam malih vrtnih paviljona koji su najvjerojatnije zamišljeni kao fazanerije za park Kleßheim kneza-nadbiskupa Johanna Ernsta grofa Thun-Hohensteina blizu Salzburga. [1] Samo je jedan od njih i realiziran, tzv. Hoyoshaus koji se nalazi u parku dvorca. Dvorac je bio ljetna rezidencija kneza-nadbiskupa koji je Fischera, osim povećeg novčanog iznosa, plaćao i vinom. [2]
Poput okvira kompozicije na bočnim stranama prednjeg plana nalaze se građevine na čijim su ulazima smještene skulpture Apolona Belvederskog i alegorija božanske ljubavi. [3] U pozadini je prikaz dvorca naglašenog središnjeg dijela koji završava skulpturama na atici. Vanjsko polukružno dvokrako stepenište također naglašava središnji dio, no, unatoč tomu, građevina s bočnim krilima djeluje jedinstveno.
Za razliku od ovog crteža, prvi nacrt za dvorac Kleßheim ostao je nedovršen. Kod obaju crteža vidi se utjecaj Palladia. [4]
Nekoliko sličnih skica može se naći u bečkoj Albertini (vidi O Četvrtoj knjizi).
____________________
[1] HANS AURENHAMMER, J. B. Fischer von Erlach, Allen Lane (Penguin Books), London, 1973., 102.
[2] Isto, 27.
[3] PETER PRANGE, Entwurf und Phantasie: Zeichnungen des Johann Bernhard Fischer von Erlach, 1656-1723, Salzburger Barockmuseum, Salzburg, 2004., 124.
[4] Isto, 122.