Info Panel
Početna  /  Druga knjiga  /  19., 20. i 21. Slavoluci, hramovi i Peristil u Splitu

19., 20. i 21. Slavoluci, hramovi i Peristil u Splitu

Crteži rimskih slavoluka, hramova te splitski Peristil nisu u jednakom rasporedu objavljeni u Entwurffu, već se radi o kombinaciji od devet prikaza spojenih na ukupno tri crteža i u različitom redosljedu predstavljenih na V, XI i XII tabli u Entwurffu. Za tablu V i tablu XII u Entwurffu ne postoje izdvojeni tekstovi, već opisne legende ispod svakog trijumfalnog luka i hrama, ali samo na francuskom jeziku. Tekst o Peristilu donosimo u opisu table XI, zajedno s ostalim splitskim prikazima (kat. br. 26 i 27).

 

kat. br. 19

[Domicijanov slavoluk. Slavoluk u Orangeu. Vespazijanov hram na Kapitolu.
Rimski hram]
prije 1712.
olovka, tuš, lavirani tuš; 333 x 452 mm
GZAS 78 fis 64

(s.g.) crnim tušem 64.
(d.g.) crvenom pisaljkom 64 // 77

crtež se sastoji od dvaju crteža vertikalno zalijepljenih po sredini.

kratak nečitak tekst tušem ispod prikaza Vespazijanovog hrama.

ETW:
(d.g.) TA: V.
gornja dva prikaza obrnutim redosljedom objavljena u Entwurffu na gornjoj polovini table V
(d.d.) Delsenbach. Sculpsit.
U Manuskriptu tabla V je sedmi prikaz
(d.g.) TA: XII
donja dva prikaza obrnutim redosljedom objavljeni u Entwurffu na gornjoj polovini table XII
(d.d.) Delsenbach. fecit.
MNS:
tabla XII je šesti prikaz

O slavoluku u Orangeu Fischer piše da je najveličanstveniji trijumfalni luk koji su Rimljani podigli u čast Gaja Lutacija Katula i Marija Gaja nakon pobjede nad Cimbrima te da je prikaz nastao na temelju postojećih ruševina. O idućem piše kako je posvećen Domicijanu i njegovim uspjesima u Germaniji, a da su u hramu posvećenom Vespazijanu, odnosno ocu Flaviju te sinovima Titu i Domicijanu, smještene njihove skulpture. Donji desni hram na crtežu nastao je prema predlošku velike Tiberijeve medalje bez natpisa, koja se nalazi u Kabinetu medalja kralja Francuske i koji bi prema izgledu mogao biti Jupiterov hram.

Fischerovi izvori: Flavius Eutropius

 

kat. br. 20

[Peristil u Splitu. Druzov slavoluk. Slavoluk Septimija Severa]
prije 1712.
olovka, tuš, lavirani tuš; 320 x 472 mm
GZAS 16 fis 2

(s.g.) crnim tušem 2. // crvenom pisaljkom 76
(d.g.) crvenom pisaljkom 77 // 77

crtež se sastoji od tri dijela; prikaz lijevo nalijepljen je na podlogu koja je vertikalno spojena s dva crteža na desnoj strani; oba crteža desno su na samostalnom komadu papira, spojeni u cjelinu; na gornjem desnom crtežu naknadno je nalijepljen, poput kolaža, crtež kovanice

pozadina lista s prikazom Peristila: dio skice tlocrta
(l.g.) tekst tušem: Prospect wie solcher heutiges Tag zu Spalato // in Dalmatien zu sehen.

ETW:
TA: XI
Peristil u Splitu objavljen je na gornjoj desnoj trećini table XI koja je potpisana (l.d.) J. B. F. v. E. del.
u Manuskriptu tabla XI je deseti prikaz
(d.g.) TA: V.
prikazi desno gore i desno dolje objavljeni su u Entwurffu na donjoj polovini table V
(d.d.) Delsenbach. Sculpsit
MNS:
tabla V je sedmi prikaz

Mramorni slavoluk posvećen je Tiberijevom bratu Neronu Klaudiju Druzu čija je statua na vrhu. Slavoluk posvećen Septimiju Severu s prikazima konjaničkih skulptura Karakale i Lucija Septimija Geta, njegovih sinova, rekonstruiran je preko medalje iz Kabineta kralja Francuske.

Fischerovi izvori: Gaius Suetonius Tranquillus

 

kat. br. 21

[Macellum. Jupiterov hram]
prije 1712.
olovka, tuš, lavirani tuš; 299 x 473 mm.
GZAS 77 fis 63

(s.g.) crnim tušem 63. // crvenom pisaljkom 77
(d.g.) crvenom pisaljkom 77

ETW:
TA: XII
oba prikaza objavljeni u Entwurffu na donjoj polovini table XII
(d.d.) Delsenbach. fecit.
MNS:
tabla XII je šesti prikaz

Fischer o Macellumu piše kako je to starorimski tip građevine koji postoji od doba Augusta i, ako je Ksifilin dobro shvatio Diona, ova je građevina bila mesnica iako više izgleda kao hram ili bazilika. Idući je prikaz Jupiterovog hrama s portikom koji je podigao Aleksandar Sever nakon osvete Ardaširu I., kralju Perzije.

Fischerovi izvori: İoannis Xiphilinus

 

Entwurff […]. Beč, 1721. ETH-Bibliothek Zürich, Rar 758 GF:

 

ključne riječi: Entwurff // Manuskript // Split // Rim // Johann Adam Delsenbach