Info Panel
Početna  /  Nekategorizirano  /  Časopis Narodna umjetnost
  • Naslovnica prvog broja Narodne umjetnosti

  • Narodna umjetnost 1, glavna naslovna stranica

Časopis Narodna umjetnost

Godine 1962., u petnaestoj godini djelovanja Instituta, izlazi prvi broj institutskog godišnjaka Narodna umjetnost. O tome Maja Bošković-Stulli piše:

“Uostalom, i Narodna umjetnost počela je izlazi­ti gotovo slučajno. Naime, na sastanku nekoga republi­čkog foruma za kulturu, gdje je bila nazočna prof. Ma­rijana Gušić kao predsjednica savjeta našeg Instituta, netko je prigovorio da se o Institutu ništa ne zna, što mi to uopće radimo i slično. Gospođa Gušić se lucid­no sjetila i rekla otprilike ovako: ‘Pa ni ne može se ništa znati kad Institut nema publikacije i nema gdje prikazati svoju bogatu djelatnost.’ Začudo, istoga je dana na toj sjednici odlučeno da nam se dodijele sred­stva za časopis. I tako smo mi u Institutu u prvi mah gotovo uplašeni od neočekivane obveze ubrzo pripre­mili prvi broj Narodne umjetnosti. Ako smijem reći, naš se godišnjak uskoro lijepo afirmirao ne samo u nas nego i u inozemstvu.” (Stulli 2007: 133)

Ideja je dakle potekla od Marijane Gušić iz Etnografskog muzeja u Zagrebu, ustanove s kojom će Institut od početka usko surađivati na godišnjaku i čiji suradnici od prvog broja sudjeluju kao autori.

Zadaće godišnjaka navode se u kratkom zaključnom tekstu prvog broja koji je potpisalo Uredništvo (Maja Bošković-Stulli, Marijana Gušić, tadašnji direktor Instituta Zoran Palčok i Vinko Žganec). Te su zadaće bile s jedne strane objavljivati stručne i znanstvene radove, a s druge predstaviti sakupljenu institutsku građu javnosti te ta dva vida institutske djelatnosti sistematski i cjelovito povezati; zatim uspostaviti veze između  znanstvenog tumačenja folklora i njegovog mjesta u suvremenom životu te, naposljetku, “sistematski i iscrpno izvješćivati i o značajnijoj stručnoj literaturi – što je takvu glasilu prijeko potrebno”. (1)

Ovo posljednje – inzistiranje na objavi prikaza i recenzija recentne folklorističke i etnološke produkcije – važan je segment Majinog doprinosa godišnjaku. Uz domaće naslove, recenzirala su se djela na engleskom, njemačkom, francuskom, talijanskom, ruskom, češkom i drugim jezicima. O tome piše Dunja Rihtman-Auguštin:

“U rubrici Prikazi, uvedenoj već od prvoga broja, i o kojoj se zdušno brine Maja Bošković-Stulli (ona zapravo uređuje i od samoga početka daje ton godišnjaku), vrlo se ažurno izvješćuje o domaćoj i recentnoj inozemnoj etnološkoj proizvodnji. Time počinje ili se (sjetimo li se A. Radića i njegovih prikaza u Zborniku za narodni život i običaje) ponovno uspostavlja dotok obavijesti o novim tendencijama u etnološkim istraživanjima i omogućava njihova recepcija. Upravo taj izravni priključak na etnološko promišljanje, prvenstveno ono u Njemačkoj, ali i u Skandinaviji, Francuskoj i SAD, znatno će utjecati na rad etnologa koji od sredine 60-tih godina kao stalni zaposlenici djeluju u Institutu.” (2)

Ravnatelj/ica Instituta uvijek je ujedno i glavni urednik/ica Narodne umjetnosti: u prvoj godini bio je to tadašnji ravnatelj Zoran Palčok, a narednih deset godina Maja.

U uredničke je zadatke ulazilo i pisanje posebnog teksta čiji je cilj bio prikazati djelatnost Instituta u proteklom razdoblju. Tako je Maja svaki broj završavala člankom u kojem je nabrajala istraživanja u tijeku, izvještavala o opsegu i vrsti građe prikupljene na terenima, o objavljenim radovima, monografijama i enciklopedijskim natuknicama, novopristiglim jedinicama građe u arhivu i knjižnici, izdavačkoj djelatnosti Instituta, sudjelovanju na stručnim kongresima i dr. događanjima u zemlji i inozemstvu, sudjelovanju u radu domaćih i međunarodnih stručnih organizacija i komisija, zaposlenjima i odlascima u mirovinu.

Institut je osim toga obavljao i stručno-popularnu djelatnost, o čemu se također izvješćivalo: znanstveno i stručno osoblje pružalo je informacije i omogućavalo pristup građi zainteresiranoj javnosti, odgovaralo na upite novinara, surađivalo s kulturnim organizacijama u primjeni i popularizaciji folklora (npr. sa Smotrom folklora Zagreb), pripremalo sadržaj za televizijske i radio emisije te pisalo scenarije za etnološke filmove, članke za novine i popularne časopise i tekstove za kataloge, držalo predavanja, pripremalo gramofonske ploče s narodnom glazbom i sl.

Zahvaljujući ovim izvještajima, djelatnost Instituta bila je vidljiva i dostupna javnosti.

Od devet brojeva Narodne umjetnosti koje je Maja uredila, dva su broja sadržavala rezultate kolektivnog terenskog rada institutskih znanstvenika; monografije Studije i građa o Sinjskoj krajini (Narodna umjetnost 5-6, 1967-68.) i Folklor Gupčeva zavičaja (Narodna umjetnost 10, 1973.). 

Broj 10 ujedno je i posljednji broj Narodne umjetnosti koji je Maja uredila. Od 11. do 31. broja (1994.) u uredništvu je godišnjaka, od 1995. pa do svoje smrti 2012. godine (završno s brojem 49/1) članica je Međunarodnoga uredničkoga savjeta.

Narodna umjetnost izlazi i danas, a od 1995. godine s novim podnaslovim – Hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku – i novim ritmom izlaženja od dva broja godišnje. Svi su brojevi dostupni u otvorenom pristupu u bazi Hrčak.

……………………………………………………..

(1) Uredništvo. 1962. “Uz prvi svezak Narodne umjetnosti”. Narodna umjetnost, knjiga 1: 158.

(2) Rihtman-Auguštin, Dunja  i Aleksandra Muraj. 1998. “Prvih pedeset godina etnološke misli u Institutu”. Narodna umjetnost, 35/2: 105