Info Panel
Početna  /  Konzervacija i restauracija

Konzervacija i restauracija

Konzervatorsko-restauratorski radovi na grafikama „Adam i Eva u raju“ i „Nudus ad Oenonen…“ provedeni su na Odjelu Zaštite i pohrane Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu. Lice i naličje umjetnine, kao i svi karakteristični detalji i oštećenja opisani su te snimljeni pod vidljivim (direktno i koso svjetlo), ali i ultraljubičastim svjetlom kako bi se zabilježili detalji koji nisu vidljivi pri uobičajenom osvjetljenju. Osim toga, dokumentirane su sve faze konzervatorsko-restauratorskog zahvata, kao i stanje umjetnina nakon radova.

Grafike su otisnute tehnikom bakroreza na ručno rađenom laid papiru s vidljivim otiskom sita.

Nudus ad Oenonen…

Grafika „Nudus ad Oenonen…“ je cijelom površinom zalijepljena na papir ručne izrade. Prikaz je uokviren dvostrukim okvirom koji je izveden smeđom tintom. Izvorne margine grafike su izrezane, vjerojatno prilikom lijepljenja na novu podlogu. Pripadajući natpis, prvotno otisnut ispod grafike, sadrži podatke o nakladniku i nazivu djela, izrezan je te zalijepljen na poleđinu. Površina umjetnine i poleđine je blago valovita i deformirana što je posebno vidljivo pod kosim osvjetljenjem. Prisutna su mehanička oštećenja u obliku istanjenih dijelova i poderotina te nedostajućeg dijela većih dimenzija na poleđinskom papiru. Na licu grafike je prisutno nekoliko smeđih, masnih mrlja različitih dimenzija. Uz desni rub poleđinskog papira je vidljiva smeđa mrlja većih dimenzija. Moguće da se radi o mrlji od tinte. Naličje poleđinskog papira je prekriveno naslagama žućkastog ljepila te su vidljive obojane mrlje.

1. Lice grafike prije konzervatorsko-restauratorskih radova / 2. Naličje grafike prije konzervatorsko-restauratorskih radova / 3. Masne mrlje različitih dimenzija na licu grafike / 4. Smeđa mrlja nepoznatog porijekla na desnom rubu poleđinskog papira / 5. Mehanička oštećenja u donjem lijevom uglu / 6. Mehanička oštećenja – naličje

Adam i Eva u raju

Papir grafike „Adam i Eva u raju“ je neravnomjerno istanjen. Pretpostavlja se da je to rezultat prijašnjeg neadekvatnog konzervatorsko-restauratorskog zahvata. Također, cijela površina umjetnine je deformirana i valovita. Prisutna su mehanička oštećenja u obliku pregiba i poderotina manjih dimenzija te nedostajućeg lijevog gornjeg ugla. Pri sredini prikaza se proteže slabije vidljiva masna mrlja većih dimenzija.

1. Lice grafike prije konzervatorsko-restauratorskih radova / 2. Naličje grafike prije konzervatorsko-restauratorskih radova / 3. Detalj oštećenja: nedostajući dio gornjeg lijevog ugla i masna mrlja / 4. Deformiranost i neujednačenost površine grafike snimljena pod kosim osvjetljenjem

OPIS KONZERVATORSKO-RESTAURATORSKIH RADOVA

PRELIMINARNA ISPITIVANJA I ANALIZE

Provode se kako bi se utvrdilo stanje umjetnina, ali i priroda materijala od kojih su iste izrađene te ovisno o dobivenim rezultatima odredila adekvatna metodologija konzervatorsko-restauratorskih radova. Provedene su sljedeće analize: mjerenje debljine papira mikrometrom, ispitivanje kiselosti papira pH metrom, analiza ljepila, mikroskopska analiza papira, ispitivanje topljivosti tinte i obojenih mrlja na vodene otopine, ispitivanje prisutnosti željezno-galne tinte.

UKLANJANJE POVRŠINSKIH NEČISTOĆA

U svrhu suhog uklanjanja nečistoća, grafike su tretirane različitim brisaćim sredstvima koji ne djeluju abrazivno na površinu papira poput Magic rub gumice te meke Akapad spužvice. Grafika „Adam i Eva u raju“ je zbog izrazite istanjenosti papira tretirana finom gumicom u prahu Akawipe. Cilj je ukloniti površinsku nečistoću kako kasnije ne bi penetrirala unutar strukture papira .

Uklanjanje površinske nečistoće finom gumicom u prahu

UKLANJANJE PODLOGE

Grafika „Nudus et Oenonen“ je zalijepljena na podlogu od ručno rađenog laid papira. Kako bi se mogli odvojeno tretirati, odlučeno je da će se grafika odvojiti od pripadajuće podloge. U tu svrhu je korišten agar gel. Proces odvajanja je trajao sporo te je djelovanjem gela ljepilo nabubrilo – izgubilo vezivnu moć i podloga je s lakoćom uklonjena. Nanosi diskoloriranog ljepila na podlozi su uklonjeni skalpelom i mekim kistom.

Odvajanje grafike od podloge nakon djelovanja agar gela

MOKRO ČIŠĆENJE I NEUTRALIZACIJA

Temeljem ispitivanja različitih metoda i otapala za uklanjanje masnih mrlja na umjetninama, najbolji rezultati su dobiveni korištenjem amonijaka u metilceluloznom gelu. Mrlje su dodatno tretirane toplom parom na niskotlačnom stolu, ali ih nije bilo moguće u potpunost ukloniti.

Budući da je prilikom ispitivanja topljivosti tinte i obojenih mrlja utvrđeno da nisu topljive u vodenim otopinama, odlučeno je provesti fazu mokrog čišćenja metodom potapanja u vodenu otopinu. Ovim postupkom su iz strukture papira uklanjanju nečistoće, ali i kiseline koje mogu biti jedan od glavnih uzročnika propadanja papira. Papiru se poboljšavaju mehanička, fizikalno-kemijska i estetska svojstva.

OJAČAVANJE PAPIRA I IZRADA REKONSTRUKCIJE

Poderotine i istanjeni dijelovi na obje grafike sanirani su 11g/m2 japanskim papirom Nasfest. Cijela poleđina grafike „Adam i Eva u raju“ zbog svoje je izrazite tankoće ojačana 4 g/m2 japanskim papirom od kozu vlakana.

Rekonstrukcija nedostajućih dijelova papira rađena je 34 g/m2 japanskim papirom od kozu vlakana koji bojom i debljinom najviše odgovara originalnom. U svim slučajevima je korišteno 5% metilcelulozno ljepilo.

Apliciranje rekonstrukcije izrađene od japanskog papira

POHRANA

Po završetku konzervatorsko-restauratorskih radova, umjetnine su pohranjene u passe partout izrađen od beskiselinskog kartona arhivske kvalitete koji služi kao dodatna zaštita od vanjskih utjecaja. Lice grafika je prekriveno zaštitnom poliesterskom folijom.

Preporučena temperatura za pohranu umjetnina na papiru je 18-22° C, dok više temperature značajno ubrzavaju starenje papira. Papir je higroskopan materijal osjetljiv na promjene relativne vlažnosti zraka, posebno na njihove nagle oscilacije. Preporučena relativna vlažnost zraka za pohranu umjetnina na papiru je 45-55%. Svjetlost uzrokuje fotokemijske reakcije u papiru što posljedično može dovesti do pucanja celuloznih vlakana zbog čega papir gubi svoju čvrstoću, gipkost i elastičnost te diskolorira. Zbog toga se preporučuje čuvati umjetnine u zatamnjenom prostoru, a tijekom izlaganja ograničiti jakost svjetla na 50-70 luksa uz eliminaciju ultraljubičastog dijela spektra.

Grafika “Nudus ad Oenonen…” nakon konzervatorsko-restauratorskih radova

Grafika “Adam i Eva u raju” nakon konzervatorsko-restauratorskih radova